Velkommen til Akeskolen i Oslo og Lillehammer 2023/24!

AKESKOLE FOR BARN 2023/24

Drømmer barnet ditt om å prøve en ekte olympisk akebane? Da er Akeforeningen i Oslo og Lillehammer Akeklubb det rette stedet! Vi arrangerer akeskoler i Lillehammer, hvor barna får muligheten til å lære og mestre aking i en trygg og morsom setting. Meld deg på!

For Nybegynnere

Nybegynnere starter ofte lenger ned i den 1 365 meter lange banen, gjerne i kurve 12 av 16. Herfra går det meste av seg selv, men vi lærer først barna grunnleggende styring. Gradvis arbeider de seg oppover i banen etter hvert som ferdighetene forbedres.

Fokus på Læring

Aking krever konsentrasjon og presisjon. Vi legger vekt på å lære barna riktig posisjonering i banen, og hvor ben, armer, skuldre og hode skal være for optimal styring og kontroll. Om kvelden tilbyr vi treningsøkter med fokus på lek og styrke i kjernemuskulaturen – essensielt for aking og andre idretter.

Helgeturer fra Oslo

Typisk setter vi av gårde fra Oslo kl. 14 på fredager, men vi tilpasser også etter skoletider. Helgen inkluderer en akeøkt fredag kveld, to økter på lørdag samt en fysisk treningsøkt, og en siste akeøkt på søndag før hjemreise, slik at vi unngår trafikktoppene.

Overnatting Hunderfossen

Vi bor normalt i hytter på Hunderfossen, Lillehammer. Vi spiser frokost og lunsj på hytta og middag på Hunderfossen hotell.

Foreldrebidrag

Vi oppmuntrer og setter pris på foreldrenes deltagelse! Litt avhengig av antall barn som blir med, trenger vi å ha med to foreldre, så om noen ønsker å stille opp er det flott! Klubben dekker overnatting, opphold, og drivstoff/bomkostnader for foreldre som kan bistå.

Trygg og Givende Idrett

Aking er en spennende idrett som gir barna en unik mestringsfølelse, mye fart og akselerasjon. Selv om man kan slå seg ved velting, er aking generelt en trygg idrett, ettersom man sklir videre til man stopper i en kontrollert bane.

Pris 800kr / barn

800kr dekket alt, også innmelding i Akeforeningen i Oslo første gang man er med.

Interessert?

Hvis dette høres ut som noe du og barnet ditt ønsker å prøve, ikke nøl med å ta kontakt! Vi ser frem til å møte dere og dele vår glede over aking!

TA GJERNE KONTAKT om du har spørsmål
Oslo: hcrr1969@gmail.com – Harald

Lillehammer: Karolinefm@live.no – Karoline

Telefon i våre åpningstider:

(+47)   90 89 61 86

KURS 2023 / 24

FOR BARN 10- 14 ÅR

PRIS

800 kr. Betales på forhånd vía VIPPS (når deltagelsen er bekreftet)
Overnatting, mat og drikke er inkludert i kursavgiften

PROGRAM

FREDAG
Avgang i biler fra Oslo ca kl 14 fredag etter skoletid (avgangssted blir avtalt nærmere)
Én ake økt fredag kveld.

LØRDAG
To ake økter lørdag
Én fysisk økt

SØNDAG
En fysisk økt søndag før man kjører hjem til Oslo

Vi trenger alltid noen foreldre til å være med til å hjelpe. Klubben betaler overnatting og opphold for disse, samt drivstoff og bomkostnader hvis man kan stille med bil.

Akeskolen arrangeres av Akeforeningen i Oslo og Lillehammer Akeklubb. Deltakere er dekket av forsikringen til akeskolen. Les gjerne mer om oss på akeforeningen.no

OVERNATTING

I Lillehammer vil vi normalt på Hunderfossen, Nermo eller Øyer Hotel. Det kommer litt an på antall deltagere tid på året da prisene varierer mye.

Normalt bor vi på en hytte eller på hotellet på Hunderfossen og spiser frokost og lunsj på Hytta og middag på Hunderfossen.

HVA MÅ DU HA MED?

• Sengetøy og håndkle.
  • Treningstøy for hall lørdag kveld. Vi leier normal en idrettshall på Øyer.
  • Til akingen trenger man en gammel ski dress eller klær som sitter litt tett på kroppen.
  • Ikke ta de nyeste klærne for man skraper ofte litt langs kantene i aking og da ødelegger man raskt jakker.
  • Joggesko med varme strømper og skihansker.
  • En jakke til å ha over skidress når man venter på tur til å ake.
  • Hjelm hvis man har med skibriller. Gjerne ikke så store briller. Hjelm kan også lånes.
  • Har man leggskinn fra fotball er det også super beskyttelse på armer og legger ut mot kanten på banen.

KURSDATOER

23 FREDAG

24 LØRDAG

25 SØNDAG